Fourth Day - Reisverslag uit Berg en Dal, Suriname van Eric May - WaarBenJij.nu Fourth Day - Reisverslag uit Berg en Dal, Suriname van Eric May - WaarBenJij.nu

Fourth Day

Door: Eric May

Blijf op de hoogte en volg Eric

17 Juni 2012 | Suriname, Berg en Dal

He "Eric May volgers"

Gisteravond na het diner een gezellige avond met echte traditionele dans van de bosnegergemeenschap. Daarna mijn barbezoek maar in ere gehouden want stel dat ik het na negen dagen verleer. We hebben gezellig tot 24.00 uur bij de buitenbar gezeten samen met het Nederlandse stel uit Arnhem en hun Surinaamse vriendin. Vanochtend om 07.00 uur opgestaan en ik zat samen met Bas van het Nederlandse stel als eerste aan het ontbijt. Gisterenavond besloten om te gaan hiken no matter what! Na heerlijk ontbijt om kwart over acht gemeld voor de hike tour. Natuurlijk duurde het wat langer want met zat te wachten op een paar andere gasten. Op mijn aandringen met de vraag welke Surinaamse tijd we konden verwachten hebben ze die gasten gevraagd waar men bleef. Men had besloten niet mee te gaan dus Bas en ik hadden een privévaart met de koriaal richting de Berg waar een gids ons zou verwelkomen. Hoewel een korte vaart was het met zijn tweetjes heerlijk op het water.Toen we aanmeerde kwam een lokale trots zijn gevangen piranha's zien. Aan de tanden te zien blij dat ik niet in de rivier ben gaan zwemmen want hij gaf aan dat ze mittie (surinaams voor vlees) erg lekker vonden en terug in Nederland zonder derde mittie leek mij nou niet echt een goeie thuiskomst. Vervolgens met onze privegids de berg op gelopen. Het is echt puur oerwoud. Die berg was in de slaventijd een commandopost en daaronder een plantage met voornamelijk suikerriet. De Marrons zijn gevluchte slaven die zich hebben gevestigd langs de rivieren en andere slaven probeerden te bevrijden. Ik ben geen geschiedenisleraar dus als je echt geïnteresseerd bent in dit stukje geschiedenis dan geeft Google met Marrons onder Wikipedia een helder beeld van deze slaven, hoe ze leefden etc. Onderweg naar de top van de Berg, ook wel Blauberg genoemd schitterende vegetatie (hoor mij nou als de natuurliefhebber!). Nee echt de weg naar de top was zo mooi. Onderweg de diverse graven van de slaven gezien. Gewoon houden kruizen maar die zo weggerot waren dat je echt goed moest kijken. Aan de andere kant van de top de blanken begraafplaats met nog duidelijk de graven van de laatste kolonialen. Om ongeveer 10.00 uur weer terug op ressort en nog snel de energie bijgetankt met ontbijtje lekkere onder de douche en daarna uitgecheckt want straks ga ik om 13.00 uur weer terug naar Paramaribo. Een ervaring qua geschiedenis wijzer.
Wellicht kom ik nog op tijd om Nederland tegen Portugal te zien want denk om 15.00 uur in de stad aan te komen. Mijn oranje sjaal ligt al klaar om naar de sprortscafe of "het Vat" te gaan

Wordt vervolgde vandaag "Volgers". Ik ga nog even genieten van het uitzicht vanaf terras aan de rivier

Tang Boeng

Net aangekomen in Eco hotel en vlug opfrissen en dan naar cafe waar het Nederlands elftal speelt. De reis met de bus ging lekker snel. Aangekomen bij Krasnapolski en met de taxi naar hotel. De taxitarieven gaan elke dag omhoog. Van 8,50 SRD naar 15 SRD maar we hebben onze voet stijf gehouden. 10 SRD en niet meer! tja het nog net geen scheelt €2 tovde duurste prijs maar het is ook crisis in Nederland toch? Nou ga ik maar even snel opfrissen en met mijn oranje sjaal richting het cafe met niet echt een gevoel dat " het wonder" gaat gebeuren. Dan maar een Parbo biertje of twee.

Wordt vervolgd vandaag als ik het cafe uitkom

Tang Boeng ( Surinaams voor tot ziens of tot straks)

Terug in hotel na een domper! Hoewel in mijn hart wist ik dat ze het uiteindelijk niet zouden redden. In cafe " Het Vat" gekeken. Het was net een concert in de ruimte van de bar. Overal netjes opgestelde stoelen en twee grote schermen. Ik kon me net een prima plaatsje opeisen. Aan de bar recht voor de tv. Aan de bar naast me een Curaçaoënaar en aan de andere kant een lokale hindoestaan. Ongelooflijk hoe die Surinamers pro Nederland zijn. In oranje gehuld en meeleven dat ze deden! Waardeloos die van Persie. Moet voorbeeld nemen aan Ronaldo. Prima die van der Vaart. Die van Marwijk zal zich wel achter zijn oren hebben gekrabt waarom hij die schoonzoon van hem zo'n belangrijke plaats heeft gegeven en waarom hij toch die belangrijke spelers heeft thuisgelaten. En die Vlaar! Ongelooflijk dat die sowieso bij de selectie zat. Doorstrepen en nooit meer uitnodigen. Laat hij maar 010 "helpen".
Ff geen voetbal meer. Tegen einde kwam me moeder me "troosten" in de bar en hebben we nog even samen "gescholden". We zijn samen met mijn nicht Urmy ergens bij stalletjes aan de rivier gaan eten. Op weg naar die eetstalletjes kwam plots van de andere kant van de weg een vrouw op mijn moeder aflopen. Ze omhelsde elkaar en bleek de eigenaresse zijn van de Rotizaak aan de Dortselaan. Ze was met haar zoon en zag mijn moeder en zei tegen haar zoon: Kijk die Rotiplaten mevrouw! Mijn moeder haalt daar regelmatig Rotiplaten. Op weg naar die stalletjes nog langs Fort Zeelandia gelopen en prachtige gebouwen. Plots kwamen we bij een monument. Mijn moeder keek er naar en vroeg op afstand naar een man die had staan te kijken wat het monument voorstelde. Het was het monument voor de Surinaamse strijders tijdens de Korea oorlog in de jaren 50. Je gelooft het niet maar mijn moeder wist niet dat er vanaf 2008 een monument van was en zag plots daarop de naam van haar broer, mijn oom Michel. Echt apart! Kreeg er gewoon een zware brok van in mijn keel mijn moeder trots horen zeggen. Lieve broer ze zijn je niet vergeten. Verder las en vertelde ze over de overige namen waarvan ze vele kenden als persoonlijke vrienden van oom Michel en ook drie neven van haar die ook op het monument werden vernoemd. Verder een gevallen monument van vier Surinamers bekeken met namen van vier van de 102 Surinaamse Korea strijders. Mijn moeder kende ze allemaal en wist exact hoe ze waren overleden. Bijzonder!
Nu terug op de kamer en ga nog bier drinken in de bar. Mams gaat rusten want ze moet om 01.45 op om naar Aruba te gaan en dezelfde dag om 23.00 uur weer terug te zijn in Paramaribo. 74 jaar en niet kapot te krijgen.

Tamara " Eric May volgers" weer een stukje van reis en niet gelijk denken dat het weet zo lang wordt want ik heb vakantie

Tang Boeng


  • 17 Juni 2012 - 22:25

    Vivian:

    Leuk om alles zo te lezen ik had al vaak gehoord van het binnenland dat het daar zo mooi is .
    Jammer Oranje gaat naar huis maar hebben ook niets gewonnen,

    Blij dat je oma hebt gezien ik wist dat ze blij zou zijn vertel me alles als je terug bent helaas gaat het snel he alweer je vierde dag maar wel een belevenis wel lachen daar he? de mensen zijn daar echt heel happy volgens mij eten, drinken zorgen zijn voor morgen, anders dan bij ons denk ik.

    Groetjes geniet nog blijf je volgen .

    Vivian

  • 17 Juni 2012 - 23:57

    Steph:

    Leuk geschreven schatje,je dot het goeeeed!!! Bijzonder hoor dat monument waar oom Michel is beschreven,fijn voor je moeder denk ik ook om te lezen. ik ga naar bed,t is laat. Je zoon is natuurlijk nog niet thuis. truste voor straks,my dushi, xxx Ik mis je wel al hoor,

  • 30 Juni 2012 - 18:35

    Virginia:

    Leuk hoor Eric, ik ben blij dat je genoten heb.
    Die rotivrouw ken ik toevallig ook was een vriendin van oma.

    groetjes Virginia.

    p.s. Wanneer kom je eens deze kant ( usa )op ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Berg en Dal

Back to my roots

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2012

Tenth ( Last ) Day

22 Juni 2012

Ninth Day

21 Juni 2012

Eighth Day

20 Juni 2012

Seventh Day

19 Juni 2012

Sixth Day
Eric

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 8463

Voorgaande reizen:

14 Juni 2012 - 23 Juni 2012

Back to my roots

Landen bezocht: