Fifth Day - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eric May - WaarBenJij.nu Fifth Day - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eric May - WaarBenJij.nu

Fifth Day

Door: EricMay

Blijf op de hoogte en volg Eric

18 Juni 2012 | Suriname, Paramaribo

Gisteren tot laat aan de bar gezeten met Adil, een Nederlandse Marokkaan, en Ray een Surinaamse Arubaan. Het was gezellig tot heel laat. Moet je nagaan dat ik thuis nooit had kunnen bedenken om gezellig met de twee nationaliteiten aan de bar zou zitten die door half Nederland, ook inclusief mezelf, worden vervloekt. Ben tot half twee in de bar gebleven. Wilde eerst op tijd naar de kamer maar elke keer mede op aandringen van "easy going" Ray met support van "hyper" Adil bleef ik zitten. Constant gaven zij aan dat het geen zin had om naar bed te gaan als ik aanstalte maakte om weg te gaan, althans dat hield ik mezelf voor. Elke keer boden zij me weer een Parbo biertje aan die ik, omdat ik slecht nee kan zeggen en natuurlijk uit beleefdheid, niet kon weigeren. Dus half twee op naar de kamer waar mijn moeder al druk bezig was haar spullen te verzamelen en onderwijl druk pratend terwijl ik languit op bed lag. mijn antwoorden na de nodige biertjes waren kort maar krachtig ja en af en toe nog eens ja. Tegen half drie haar begeleid naar de receptie waar de bus wonderwel al klaar stond en ik haar kon uitzwaaien voor haar reis naar Aruba. Vlug nog even gekeken of ze echt weg was..... Nee hoor geintje. Het is relax met mij moeder. Vanochtend half tien aan het ontbijt en vervolgens naar het politiebureau op korte loopafstand van het hotel om aangiftevte doen van verlies (diefstal!) van mijn I-phone. Poliiebureau mag je het eigenlijk niet noemen. Het kwam me over als een kruising tussen een container en een Pipo de Clown huis op wielen. Binnengekomen stonden of liever gezegd zaten twee agenten relaxed naar tv te kijken. Ik groette de heren vriendelijk en zij antwoorden op hun Surinaamse vriendelijke manier met slechts: Ja? Voor je je gaat iriteren moet je weten dat dit in Suriname de manier van antwoorden is op een vriendelijke Nederlandse man van Surinaamse afkomst die zijn aangifte komt doen van zijn gestolen I-Phone. Ze bestellen in een bar ook op een aparte manier. Ze vragen niet iets op een manier zoals wij dat doen. Hun zin begint standaard met: Geef! En niet zomaar geef maar met de klemtoon op dat werkwoord. Geef mij een bier,geef mij een broodje of Geef mij een soep. Het woord alstjeblieft kennen ze in de surinaamse taal niet. Waarschijnlijk hebben ze het: Geef ons heden dagelijks brood en ... te letterlijk genomen. Zo'n reis is wel handig want nu begrijp ik waarom veel Surinamers naar Nederland zijn gegaan en direct naar de sociale dienst met waarschijnlijk de mededeling: Geef bijstand. Om een lang verhaal kort te maken.De heren agenten waren vriendelijk, geïnteresseerd in Nederland, de gebruiken en vooral wat een gemiddelde persoon daar verdient,. Op een gegeven moment begon ik me een beetje te vervelen en ook te iriteren want ging om mijn aangifte dus heb ik ze een beetje minderwaardigheidscomplex meegegeven door op de laatste vraag te antwoorden dat een hoofdagent in Nederland ongeveer € 5.000 verdient en om het niet te veel aan te dikken heb ik wel vermeld dat dit volgens mij inclusief overwerk is. Het duurde denk ik 5 seconden en de heren gingen eindelijk over tot hun orde van de dag namelijk mijn aangifte behandelen. Nadat ik bijna alles had verteld kreeg ik de mededeling dat ik op het hoofdkantoor in het centrum moest zijn. Op de Keizerstraat . Als een Surinaamse boer met ongelooflijke kiespijn maar met de uitdrukking als de rust zelve de heren heel heel vriendelijk bedankt maar ondertussen in mezelf vloekend dat ze de klere konden krijgen, stelletje niksnutten van ambtenaren! Dus ik op weg naar het centrum en was net op weg toen het ongelooflijk begon te gieten. Hoeveel pech kan je hebben na het kwijtraken van je telefoon. Dacht onderweg nog: als die kl...agenten nou ff gelijk hadden gezegd dat ik daar niet moest zijn. Gelukkig korte regenbui en ik op weg naar de Keizerstraat met nog de uitleg van die agenten in mijn hoofd. Nou het leek nergens op tweede straat links was er niet! Gelukkig kwam ik een hotelgast van Eco hotel tegen, een Nederlander die daar al sinds mei zat. Beetje wazig figuur maar wel aardig. Hij was zo vriendelijk met me mee te lopen en aan te wijzen waar het bureau was. Mijn moeder kan kletsen maar die vent! Hele wandeling ( lees:slentering) had hij het over die en die en die was zo belangrijk en die kende hij heel goed. Bijna elke winkel zwaaien naar iedereen en vertellen dat hij die ook kende. De afstand was zonder hem het zelfde maar in tijd volgens mij met hem tweemaal zo lang. Eindelijk bij het politiebureau aangekomen en gelijk buiten een agent aangesproken dat ik aangifte kwam doen en waar ik moest zijn. Gaat die gast me eerst uithoren en verteld me dat ik best wel even moet wachten ,want het is druk. Ik ..... Ok ok maar waar is het meneer? Weer zo'n wazige uitleg en eindelijk de aangiftebalie gevonden met twee mensen in de wachtkamer althans als je een ruimte met de zes waarschijnlijk gestolen en teruggevonden fietsen en de houten bank en een aftandse tafel een wachtruimte mag noemen. Een man die daar zat gaf aan al meer dan een uur te wachten. Nou daar had Ericje natuurlijk geen zin in. Dus maar aangeklopt en voordat ik vriendelijk wat kon vragen de welbekende: Ja? In de aangifteruimte diverse tafels met agenten en mensen die aangifte kwamen doen en ook die verdacht werden van iets. Die verdachten werden gewoon zonder enige privacy ondervraagd. Er zat een stel bij verschillende agenten. Die man had die vrouw waarschijnlijk mishandeld en zij kwam aangifte doen terwijl haar lieve echtgenoot van drie meter afstand gewoon kon inhaken op haar relaas en af en toe schreeuwde dat ze het verdiend had in scheldwoorden die ik hier niet wil herhalen. Best lachen zoiets maar om even het vervolg en terug te komen op het antwoord van die agent:Het kon dus nog wel even duren. Dus besloten maar een avondaangifte te doen bijvoorbeeld na het eten.
Lekkere wandeling gemaakt en veel foto's gemaakt alla Perlita. Om de hoek van het welbekende Fort Zeelandia buiten gegeten. Soep oftewel casavesoep met kip en bordje rijst. Voordat ik begon te eten even handig de Madamme Jeanette er uit gehaald. Dit is een peper die je je ergste vijanden niet gunt. Wel even door de soep heen gehaald voor de aroma en heerlijk gegeten. Hoewel? De soep was zo lekker dat ik tot op de bodem een kom, waar je een olifant in kon wassen, leeg heb gegeten. Waar ik niet op had gerekend was dat er soms ook nog stukjes van die .... Je weet wel.... In mijn soep zou kunnen zitten. Nou ik heb ze geproefd hoor! G..kl wat stond ik in de brand mijn ogen traanden mijn mond stond in brand en wat nog niet! Dus mijn bril maar opgedaan zodat men niet dacht dat ik een emotionele bui had. Die ober kwam afruimen en vroeg of het gesmaakt had. Zei maar beleefd.... Een beetje pittig( klootzak!) dat laatste dacht ik natuurlijk. Het toilet bij dat restaurantje was ook zo'n apart verhaal. Kreeg een sleutel mee om het toilet van slot af te doen. Die sleutel was zo klein en dacht gelijk dat het slotje zo klein moest zijn dat je daar zelf je reiskoffer niet mee beveiligde. Kom ik aan bij het toilet om de hoek. Wat bleek? Geen slotje en deur gewoon open. Na mijn bezoek terug naar die ober en hem aangegeven dat er geen slot aan het toilet hing. Ging die kerel echt helemaal kijken en bleef wel paar minuten staan voor die deur met de vraag hoe dat nou mogelijk was en hoe hij dat ging oplossen. Wilde zeggen: Aangifte doen op de Keizerstraat en een nieuw slotje kopen van misschien 30 Eurocent! Heb maar niks gezegd althans alleen maar .... Jammer!
Na de lunch met de vlammen van .... Je weet wel .., nog nabrandend terug naar het hotel gegaan en nog even Palmentuin ingelopen. Ongelooflijk vier hectare groot park met allemaal 30 tot 40 meter lange koningspalmen. Nu zit ik op het balkon waar ik nu dit te lange stuk zit te typen met een vinger. God was ik maar typiste geworden. Ga mijn zwemspullen bijelkaar zoeken en op naar het zwembad ff een uurtje of twee buikinhoudend mijn torso daar laten zien

Tang Boeng en misschien later

Het is vijf voor elf dus liggend op mijn bed in hotelkamer wachtend op mijn mams maar inspiratie op doen om de dag af te sluiten.

Gezien het vrouwelijk schoon of beter gezegd bij gebrek aan, was het niet nodig om twee uur mijn buik in te houden bij het zwembad. Gelukkig maar want had het toch niet volgehouden. Heerlijk zwembad bij Torarica hotel, naast mijn hotel. Mag van alle faciliteiten gebruik maken inclusief de sauna, buitenbubbelbad en gym. Dat laatste is geen vakantie dus laat het maar aan die uitslovers die buiten redelijk in zicht van de gasten hun conditie in peil houden. Ik lag op een heerlijk bedje van wel 15 centimeter dik dus aambeien daar zou ik geen last van krijgen Lekker een cola..... jaja cola besteld met crushed ijs en een tosti ham/kaas. Gelijk paar baantjes gaan zwemmen in het heerlijke warme water. Dus toen ik uit het zwembad stapte leek het nog wat. De regen moet me wel hebben vandaag want kreeg net mijn cola en tosti en Moeder Natuur had me weer in de gaten. Plenzen dat het deed! Niet normaal meer. Gelukkig zat ik onder zo'n heel groot terrasparasol bij een heerlijk temperatuurtje bij het zwembad en kon ik op mijn gemak al mijn zonden te overdenken. Was natuurlijk snel klaar maar Moeder Natuur niet. Die hield het wel een half uur vol. Ben lekker blijven liggen en Voetbal International gelezen. Even ouwe koeien uit de sloot halen want het was de editie van net na Nederland-Denemarken. Begon me zowaar weer op te winden over die van Marwijk met dat amateurelftal. Iets na zessen afgetaaid en in hotel aangekomen eerst zoonlief gesproken op Skype en daarna vrouwlief.
Om ongeveer half acht vertrokken met de taxi naar het hoofdkantoor van politie en daar aangekomen kon ik gelijk naar binnen. Gelukkig! Ik ging zitten nadat de agent mij wenkte. Ik wachtte op zijn vraag van zegt u het maar of zoiets maar er kwam niets. Dus ik beleefd wachten . Plots zei hij: Jaja kom zeg het maar! Normaliter had ik gezegd: Wat? maar leek me niet zo handig. Dus ik dat hele verhaal van begin tot eind vertellen. Kreeg ik een preek van die man waarom ik niet gelijk op de vrijdag aangifte had gedaan. Nu moesten ze "uitrukken" ( lijkt de brandweer wel dacht ik) naar Eco hotel en de hele situatie na vrijdag gaan onderzoeken. Dacht nog vrijdag of na vandaag. Werk je vrijdag sneller dan de andere dagen? Ik had de regels moeten kennen als ik in Suriname kwam! Ja daar sta je dan tegenover zo'n agent die toen ik met mijn auto de wereld onveilig maakte hij vast met iets zat te spelen. Nee Eric dacht ik.. Netjes blijven en uitleggen dat ik naar Berg & Dal ben geweest en dat men mij in het hotel adviseerde om de uitkomst van de beelden af te wachten. Waarschijnlijk wist men in hotel beter dus ik kreeg nog meer argwaan. Na een tijd was die agent best aardig en begripvol maar moest van een andere agent nog vragen beantwoorden die ik al aan de andere had gedaan. Deze kwam iets later en had het hele F...... begin gemist. Dacht waar bemoeit die andere agent zich mee. Ga lekker tv kijken of zoiets. De andere agent adviseerde mij om diverse nummers zoals serienummers etc bij mijn collega in Nederland op te vragen en dit tussen zes uur in de ochtend en twee uur 's middags in te leveren zodat hij er een zaak van kon gaan maken. Zes uur in de ochtend! Heb vakantie agent. En morgen weer naar dat f.... politiebureau!
Na mijn verklaring richting de eetstalletjes gelopen en bij een Javaans tentje buiten gegeten op advies van de Surinaamse dame uit het Berg en Dal ressort. Het is Soepdag want heb saotosoep gegeten met een glas dhawe en daarbij een fles water. Was heerlijk en rib uit mijn lijf, namelijk welgeteld €3! Op de terugweg nog even heerlijke cappuccino gedronken waar het schuim na paar slokken omgekeerd op de lepel blijft hangen. Ff Torarica binnengelopen en iets typisch Surinaams gekocht voor thuis. De tweede want heb al iets en weet nog iets. Niet te duur natuurlijk want anders gaat dat af van die Parbo biertjes en je moet natuurlijk keuzes maken. Net een sms ontvangen van mijn lieve mams dat ze in de bus zit. Dus ga haar straks op de veranda voor het hotel opwachten en daarna heerlijk slapen.

Nou " Followers" Tang Boeng en tot morgen

  • 18 Juni 2012 - 22:46

    Vivian:

    Hoi leuk verslag , had je nooit het programma gezien politie buro Suriname ( of zoiets) , ik heb het 2 x gezien lijkt erop ha ha.

    Tijd gaat snel he morgen alweer zesde dag maar je hebt het naar je zin daar gaat het om.

    Dit is wel een reis om nooit meer te vergeten denk ik maar ook heel leuk oke ga nu slapen ga morgen weer lezen.

    groetjes Vvivian

  • 19 Juni 2012 - 19:12

    Je Bij Vrouw, Clem:

    Wat jammer dat je de telefoon is gejat.
    En dat ik nu niet kan smssen. Maar het is super leuk om jou op deze manier te volgen.
    Geniet er nog lekker van tot gauw. kus x

  • 19 Juni 2012 - 20:14

    Stephanie:

    Ben benieuwd wat je hebt gekocht voor onze nieuwe kast. Have fun liefie. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Back to my roots

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2012

Tenth ( Last ) Day

22 Juni 2012

Ninth Day

21 Juni 2012

Eighth Day

20 Juni 2012

Seventh Day

19 Juni 2012

Sixth Day
Eric

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 8460

Voorgaande reizen:

14 Juni 2012 - 23 Juni 2012

Back to my roots

Landen bezocht: